Vraag 1
Wat is het belangrijkste uitgangspunt bij het bieden van een veilige basis voor kinderen in de opvang?
A. Het kind moet zich zowel emotioneel als fysiek veilig voelen
B. Het kind moet zich alleen fysiek veilig voelen, omdat emotionele veiligheid vanzelf komt
C. Het kind moet altijd zelfstandig kunnen handelen zonder hulp van pedagogisch professionals
Een veilige basis is essentieel voor de ontwikkeling van een kind. Dit betekent niet alleen zorgen voor fysieke veiligheid, maar ook voor emotionele veiligheid door een sensitieve-responsieve houding van de pedagogisch medewerkers.
Vraag 2
Wat is een belangrijk principe van de Gordon-methode in communicatie met kinderen?
A. Kinderen moeten altijd luisteren zonder iets terug te zeggen
B. Conflicten worden opgelost door een van de betrokkenen als ‘winnaar’ te bestempelen
C. We spreken kinderen aan op hun gedrag, niet op de persoon zelf
De Gordon-methode helpt ons om op een respectvolle en gelijkwaardige manier met kinderen te communiceren. Door bijvoorbeeld ik-boodschappen te gebruiken en actief te luisteren, kunnen we conflicten oplossen zonder verliezers en bijdragen aan een positief
zelfbeeld van het kind.
Vraag 3
Wat is de ‘Zone van naaste ontwikkeling’ volgens Lev Vygotsky?
A. De dingen die een kind al zelfstandig kan doen
B. Activiteiten die een kind nog niet zelfstandig kan, maar met hulp wel kan uitvoeren
C. De activiteiten die een kind helemaal niet kan leren, zelfs niet met hulp
Volgens de theorie van Lev Vygotsky leren kinderen het beste wanneer ze worden uitgedaagd om iets net boven hun huidige niveau te doen, met steun van een volwassene of leeftijdsgenoot.
Vraag 4
Wat is een belangrijk uitgangspunt van de theorie van meervoudige intelligentie?
A. Iedereen heeft acht verschillende intelligenties, maar één daarvan is altijd dominant
B. Kinderen leren op verschillende manieren, afhankelijk van hun sterke intelligenties
C. Intelligentie kan alleen gemeten worden door middel van standaardtesten
Howard Gardner’s theorie van meervoudige intelligentie stelt dat we allemaal op verschillende manieren “intelligent” kunnen zijn. Door dit in onze activiteiten te verwerken, zorgen we ervoor dat alle kinderen zich kunnen ontwikkelen op de manier die het beste bij hen past.