Veelgestelde vragen.

Inschrijven

Wanneer kan ik mijn kind inschrijven?

Je kunt je kind voor de dagopvang inschrijven vanaf het begin van de zwangerschap.
Voor de peutergroep kun je je kind inschrijven zodra het 1 jaar is.
Voor de buitenschoolse opvang kun je je kind inschrijven zodra je weet naar welke basisschool je kind gaat.

Inschrijven is gratis.

Krijg ik pas een aanbod als alle dagdelen die ik nodig heb beschikbaar zijn?

Nee. Zodra de aanvraag volgens de volgorde van binnenkomst aan de beurt is, nemen wij deze in behandeling. Wanneer wij geen aanbod kunnen doen van de door jou gewenste opvangdagen, dan proberen wij je een (tijdelijk) alternatief aan te bieden.

Als ik mijn kind heel vroeg inschrijf, ben ik dan zeker van een plaats?

De plaatsing hangt af van een aantal factoren. Zo speelt voor de wachttijd het aantal gevraagde dag(delen) een rol en ook de dagen waarop er opvang nodig is. Voor de maandag, dinsdag en donderdag zijn meer aanmeldingen dan voor woensdag en vrijdag. De datum van inschrijving hanteren wij als uitgangspunt bij het toedelen van de plaatsen. De kans op een snelle plaatsing is groter wanneer de voorkeursdagen (eventueel tijdelijk) aangepast kunnen worden.

Zijn er voorrangsregels bij plaatsing?

In het algemeen geldt dat de datum van inschrijving uitgangspunt is bij het toedelen van de plaatsen. Ook het aantal gevraagde dagen kan een rol spelen. We geven geen informatie over de exacte plek op de wachtlijst, omdat dat niet veel zegt over het termijn waarop je kind geplaatst kan worden.

Hoe kan ik mijn kind inschrijven?

Inschrijven doet u hier

Ik heb heel snel opvang nodig. Wat kan ik doen?

Onze medewerkers van de afdeling planning & plaatsing werken met vaste plaatsingsrichtlijnen. Zodra zij meer weten over een vrije plaats die bij jouw aanvraag past, nemen zij contact met je op.

Wil je een indicatie voor de wachttijd? Dan kun je het beste contact opnemen met onze afdeling planning & plaatsing (aanwezig van maandag t/m vrijdag van 9.00 – 16.30 uur).  Bel 0182 689 896 of stuur een e-mail naar info@quadrantkindercentra.nl.

Ouderportaal

Mijn gegevens zijn gewijzigd, kan ik dit in het ouderportaal aanpassen?

Wijzigingen zoals adres, telefoonnummer en dergelijke kun je alleen wijzigen door deze door te geven aan de Klantenservice via info@quadrantkindercentra.nl. De gegevens worden verwerkt en zijn de volgende dag zichtbaar in het ouderportaal.

Mijn kind zit niet meer op de opvang. Kan ik nog in het ouderportaal voor foto’s en documenten?

Ja, dat kan. Foto’s en het dagboek kun je tot uiterlijk 8 weken na de einddatum van de plaatsing nog downloaden. Daarna is er geen toegang meer tot de foto’s en het dagboek. Voor documenten zoals de facturen en jaaropgaven heb je nog 24 maanden toegang. Daarna zijn deze documenten niet meer in te zien of te downloaden. Zorg dus dat je op tijd alles download vanuit het ouderportaal.

Ik heb extra opvang afgenomen op rekening. Wanneer krijg ik daar de factuur van?

Extra opvang op rekening wordt altijd achteraf gefactureerd. Dus dat betekent dat je rond de 10e van de daarop volgende maand deze extra opvang op je factuur terug ziet.

De wijziging in mijn plaatsing zie ik niet terug in mijn ouderportaal. Hoe kan dit?

Een wijziging in een plaatsing is altijd pas de volgende dag zichtbaar. Deze gegevens worden ’s nachts in een batch verwerkt.

Ik heb mijn kind afwezig gemeld, maar ik wil toch dat mijn kind die dag naar de opvang gaat. Hoe regel ik dit?

Je kunt een afwezigheidsmelding van je kind niet ongedaan maken. Je kunt wel een nieuwe aanvraag indienen voor deze dag. Als dit binnen 4 dagen voor de betreffende datum is, dan doe je dit via de medewerkers van de groep, is het 28 tot 4 dagen van tevoren dan kun je dit zelf via de app.

Je kunt eventueel de opgebouwde uren voor de ruilservice van die dag weer inzetten voor de aanvraag. Mocht je die al gebruikt hebben en verder geen andere uren meer hebben, dan kan het alleen door de dag op rekening aan te vragen. De medewerkers moeten beoordelen of de aanvraag goedgekeurd kan worden. Door de afwezigheidsmelding kan het namelijk zijn dat het plekje inmiddels is opgevuld door een ander kind. In dat geval wordt de aanvraag afgekeurd (of eventueel op een wachtlijst gezet) en kan je kind niet komen.

Waar vind ik het Welkomboekje?

Die vind je hier:

Het lukt niet om extra opvang aanvragen. Waar ligt dit aan?
  • Extra opvang kun je maximaal 28 tot 4 dagen van tevoren aanvragen. Binnen de 4 dagen voor de aan te vragen opvang kun je deze alleen via de medewerkers van de groep van je kind aanvragen. Langer dan 28 dagen van tevoren is opvang aanvragen niet mogelijk.
  • Het kan ook zijn dat je kind met de taxi gebracht wordt. Je kunt dan ook alleen extra opvang aanvragen via de medewerkers op de groep.
  • Extra opvang aanvragen voor een studiedag of schoolsluitingsdag kan ook niet via de app. Vraag deze dag aan bij de medewerkers op de groep.
  • Inzet van ruiluren op een studie- of schoolsluitingsdag is om technische redenen niet mogelijk.
Ik heb geen mail gekregen om mijn account aan te maken

Het kan zijn dat de mail door de spamfilter is tegen gehouden. Kijk in je map ‘ongewenste e-mail’ of de mail daarin staat.

Is dat niet het geval? Dan kan het zijn dat je bij ons onder een ander e-mailadres (van partner) een account hebt. Probeer dan dat e-mailadres.

Ga naar de URL https://quadrantkindercentra.ouderportaal.nl (zonder / op het eind, die wordt soms na het kopiëren van de URL toegevoegd)

Klik op wachtwoord vergeten.

Vul bij de gebruikersnaam je e-mailadres in waarmee je bij ons ingeschreven staat. Check of dit wel de juiste. Het kan zijn dat het e-mailadres van je partner als hoofd e-mailadres is ingesteld.

Lukt het nog niet, dan kun je contact opnemen met klantenservice via 0182 – 689 896 of info@quadrantkindercentra.nl

De opgegeven URL doet het niet

Zorg dat je de browser van Google Chrome gebruikt. Internet Explorer doet het wel, maar niet goed. Dan kan het zijn dat de link het niet doet.

Ga naar de URL https://quadrantkindercentra.ouderportaal.nl (zonder / op het eind, die wordt soms na het kopiëren van de URL toegevoegd)

Lukt het nog niet, dan kun je contact opnemen met klantenservice via 0182 – 689 896 of info@quadrantkindercentra.nl

Ik krijg de app niet geïnstalleerd

Heb je de juiste app opgezocht in de App Store (iPhone of iPad) of in Google Play (Android telefoons)?

De juiste naam is: OuderApp van Konnect. Je herkent het aan het oranje spreekballonnetje met daarin een ‘ouder met kind’.

Ik heb de Konnect app net gedownload, maar ik zie geen dagboek onder ‘mijn kind’. Hoe kan ik dit zichtbaar krijgen?

Je kunt het dagboek nog niet zien, omdat de groep als eerste een dagboek bericht moet aanmaken. Daarna is deze voor ouder ook zichtbaar en kun je er ook in schrijven.

Waar kan ik mijn facturen, jaaropgaven en plaatsingsovereenkomsten vinden?

Documenten zoals facturen, jaaropgaven en overeenkomsten staan in het ouderportaal. Je vindt ze onder de knop Account > Documenten & jaaropgaven.

Let op: alleen de ouder die bij ons in het systeem als ouder 1 staat, kan de documenten inzien. De andere ouder (ouder 2) kan helaas de documenten niet zien. Op dit moment kan dit ook helaas technisch gezien niet mogelijk gemaakt worden

Ik wil/kan geen gebruik maken van het ouderportaal. Is dat erg?

Zonder gebruik van Konnect (via de app of url) kun je als ouder bijvoorbeeld geen extra opvang aanvragen of ruiluren inzetten (het wordt onder de juiste voorwaarden wel opgebouwd). In overleg zou dit wel op de locatie gedaan kunnen worden.

Ook zie je geen foto’s van je kind tijdens de opvang en mis je berichten vanuit de groep.

Hoe werkt de OuderApp van Konnect?

Je kunt ook een speciale ouderportaal app voor uw mobiele telefoon downloaden. Deze is te vinden in de App Store van Apple en bij Google Play voor Android telefoons en tablets. Zoek op OuderApp van Konnect. Nadat je de app geïnstalleerd hebt, moet je drie gegevens invoeren om via de app toegang te krijgen tot het ouderportaal:

  • De URL van uw ouderportaal: vul hier het volgende in: quadrantkindercentra.ouderportaal.nl
  • De loginnaam: dit is je e-mailadres
  • Wachtwoord: Vul hier het wachtwoord in (eerst instellen via bovenstaande url)

De app onthoudt de gebruikersnaam en wachtwoord, waardoor je altijd snel toegang hebt tot de laatste foto’s, berichten en stukjes in het schriftje. Heel veel plezier gewenst van het ouderportaal! Wij kunnen ons voorstellen dat je niet meteen weet hoe alles werkt! Hiervoor hebben wij een handleiding.

Hoe log ik in op het Ouderportaal?

Inloggen op het Mijn Quadrant ouderportaal is heel eenvoudig. Ongeveer 6 weken voor de start van de opvang, ontvang je van ons een e-mail met daarin je gebruikersnaam (mailadres) en een activatielink voor het instellen van je wachtwoord. Nadat je een wachtwoord ingesteld hebt, kun je inloggen op het ouderportaal: https://quadrantkindercentra.ouderportaal.nl

Wat is het Ouderportaal?

In ons ouderportaal kun je foto’s bekijken die op de groep van je kind gemaakt zijn, het schriftje lezen, berichten van medewerkers of de manager lezen. Maar ook zelf berichten sturen en stukjes in het schriftje schrijven. Je kunt lezen hoe je kind het bij ons heeft gehad, op het moment dat het jou het beste uitkomt. Vaak staat het er al op vóórdat je je kind komt halen. Daarnaast kan je ook praktische zaken regelen via het Ouderportaal, zoals een dag afwezigheid doorgeven of een extra dag aanvragen.

Contracten

Hoe werkt het digitaal ondertekenen van mijn plaatsingsovereenkomst?

Quadrant werkt met digitaal ondertekenen. Dat betekent dat je geen plaatsingsovereenkomst per post ontvangt (zoals je wellicht eerder van ons gewend was), maar per mail. Deze kun je digitaal ondertekenen. Na ondertekening ontvang je een document (PDF) met de door beide partijen getekende overeenkomst. Waarom wij dit doen? Uiteraard omdat dit veel duurzamer is. Maar ook omdat we het proces van inschrijving van je kind naar plaatsing kunnen versnellen.

Hieronder zijn de stappen van inschrijving naar plaatsing beschreven:

  1. Ouder schrijft zijn/haar kind in (via de website)
  2. De planner kijkt of er plek is op de gewenste groep en op de gevraagde dagen
  3. De ouder krijgt per mail een aanbod voor opvangdagen
  4. De ouder mailt terug met een akkoord of wijziging
  5. Zodra het aanbod past bij de vraag van de ouder, stuurt de planner een mail met daarin een verzoek om de plaatsingsovereenkomst digitaal te ondertekenen (link in de mail)
  6. De ouder kijkt de overeenkomst goed door en tekent via ondertekenen.nl
  7. De ouder ontvangt een mail dat de plaatsing definitief is
  8. Het ondertekende document is voor ouder ook beschikbaar in het ouderportaal

LET OP: Het kan zijn dat er nog geen aanbod gedaan kan worden, omdat de locatie of dag vol zit. De planner neemt dan contact op en gaat samen met de ouder op zoek naar een eventuele andere oplossing.

Wat kost dagopvang en buitenschoolse opvang?

Wij brengen u bruto prijzen in rekening. Van de overheid ontvangt u een tegemoetkoming in de kosten, de kinderopvang toeslag. De hoogte van deze toeslag is afhankelijk van uw persoonlijke situatie.

De hoogte van jouw nettokosten kun je berekenen op de site van de Belastingdienst. De kinderopvangtoeslag als bijdrage in de kosten van de Belastingdienst ontvang je rechtstreeks op je rekening.

We hebben ook een rekentool op onze website die een berekening voor je maakt.

Tarieven kdv (dagopvang)
Tarieven bso (buitenschoolse opvang)

Hoe kan ik (gedeeltelijk) opzeggen?

Opzeggen kan per brief of per e-mail. Er geldt een opzegtermijn van 1 maand.

Quadrant Kindercentra
t.a.v. afdeling klantenservice
Postbus 2138, 2800 BG Gouda
E: info@quadrantkindercentra.nl

Waarom betaal ik voor nationale feestdagen?

Omdat op feestdagen – net als in alle andere branches – de salariskosten doorlopen, worden de uren op feestdagen in rekening gebracht. Deze uren komen in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag. De facturatie is conform de geldende afspraken tussen de kinderopvangbranche en het ministerie. Als de kinderopvangbranche de uren niet in rekening zou brengen, wordt het uurtarief iets hoger (de salarissen moeten immers wel betaald worden) en dat is fiscaal voor ouders niet aantrekkelijk.

Wijzigingen doorgeven contract

Mijn kind wordt 4 jaar. Wanneer moet ik de peutergroep/speelzaal opzeggen?

De peutergroep/speelzaal eindigt automatisch op de dag dat je kind 4 jaar wordt. Uiterlijk twee maanden van te voren sturen wij je een opzegformulier toe. Die kun je invullen en terugsturen als je de peutergroep/speelzaal eerder wilt stoppen. Je kunt ook een e-mail sturen naar info@quadrantkindercentra.nl met de datum waarop je de peutergroep/speelzaal wilt beëindigen.

Voor de peutergroep/speelzaal geldt een opzegtermijn van 1 maand.

Loopt dagopvang/peutergroep automatisch over in buitenschoolse opvang? Of moet ik mijn kind opnieuw inschrijven?

De plaatsing van je kind voor dagopvang/peutergroep loopt tot de 4e verjaardag van je kind. Wil je na deze datum gebruik gaan maken van buitenschoolse opvang dan moet je je kind tijdig hiervoor inschrijven. Dat kan vanaf de leeftijd van 2 jaar en 10 maanden. Inschrijvingen van kinderen die van dagopvang of peutergroep van Quadrant overstappen naar buitenschoolse opvang van Quadrant krijgen voorrang op inschrijvingen van buiten onze organisatie.

Hoe lang van tevoren moet ik wijzigingen aanvragen voor meer of minder dagdelen?

Om de wijzigingen goed te kunnen verwerken is een aanvraag minimaal 2 maanden voor de gewenste ingangsdatum nodig. De wijzigingen kunnen ingaan op de 1e of 16e van de maand.

Kinderopvangtoeslag

Wat is het Landelijk Registratie nummer Kinderopvang (LRK-nummer) van de opvanglocatie van mijn kind?

Het LRK-nummer vind je op de locatiepagina van de opvang.

Hoe vraag ik kinderopvangtoeslag aan?

Als je gebruikmaakt van kinderopvang, kun je in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.

Hoe vraag je dit aan? Download gratis de toolkit via de website van BOinK in 4 talen; Nederlands, Engels, Pools en Arabisch.

De toolkit Uitleg Kinderopvangtoeslag bestaat uit 3 onderdelen:

  • Een app met eenvoudige uitleg over kinderopvangtoeslag, een handleiding hoe je kinderopvangtoeslag kunt aanvragen en hoe je een verandering in je situatie, die gevolgen heeft voor je kinderopvangtoeslag, middels een wijziging kunt doorgeven aan Toeslagen.
  • Een informatiebrief met uitleg over wat kinderopvangtoeslag is, wie er recht op heeft en welke voorwaarden er zijn.
  • Een checklist die helpt om alle informatie en documenten die nodig zijn te verzamelen voor het aanvragen of wijzigen van kinderopvangtoeslag

Zie voor meer informatie de website van BOinK.

Komt opvang van Quadrant in aanmerking voor de tegemoetkoming van Belastingdienst Toeslagen?

Buitenschoolse (voorschoolse en naschoolse) opvang van 4 – 13 jarigen en dagopvang (0 – 4 jaar) komen in aanmerking voor kinderopvangtoeslag via de belastingdienst (Wet kinderopvang).

Sinds januari 2018 valt de peutergroep (voorheen peuterspeelzaal, 27 maanden – 4 jaar) ook onder deze wet. Voor de peutergroep kun je dus ook kinderopvangtoeslag krijgen.

Ik word werkloos, moet ik de opvang nu opzeggen?

Je kunt nog 3 maanden dezelfde kinderopvangtoeslag krijgen. Deze 3 maanden gaan in op de 1e dag dat je niet meer werkt. Indien je gebruikmaakt van bso en niet alle uren hebt gebruikt waar vanuit de berekening 70% recht op is (voor dagopvang is dit 140%), dan kunnen deze uren nog gebruikt worden na de driemaandentermijn. Hieronder twee voorbeelden van de Belastingsite:

Voorbeeld dagopvang
U wordt op 1 april werkloos en u bent dat nog op 1 juli. U werkte gemiddeld 25 uur per week. Als uw kind naar de dagopvang gaat, hebt u recht op 26 weken X 25 (aantal gewerkte uren) x 140% = 910 uur. Dat is het maximaal aantal uren kinderopvangtoeslag waar u recht op hebt. Hebt u deze uren in de periode van 1 januari tot en met 1 juli opgebruikt? Dan moet u de kinderopvangtoeslag stopzetten. Hebt u nog uren over? Dan mag u die uren opmaken.

Voorbeeld buitenschoolse opvang
U wordt op 1 juli werkloos en u bent dat nog op 1 oktober. U werkte gemiddeld 30 uur per week. Als uw kind naar de buitenschoolse opvang gaat, hebt u recht op 39 weken X 30 (aantal gewerkte uren) x 70% = 819 uur Dat is het maximaal aantal uren kinderopvangtoeslag waar u recht op hebt. Hebt u deze uren in de periode van 1 januari tot en met 1 oktober opgebruikt? Dan moet u de kinderopvangtoeslag stopzetten. Hebt u nog uren over? Dan mag u die uren opmaken.

Meer informatie over deze regeling lees je op de website van de Belastingdienst.

Dagelijkse zaken

Als mijn kind een dag niet komt, waar kan ik haar/ hem afmelden?

Wijzigingen kun je doorgeven via het Ouderportaal of de ouder app.

Hoe worden de kinderen bij school opgehaald om naar de BSO te gaan?

Voor de basisscholen die op loopafstand van de buitenschoolse opvang liggen, komen de pedagogisch medewerkers de kinderen lopend van school halen. Voor de basisscholen die verder weg liggen van de BSO, kan een taxi worden ingezet.

Vraag naar de mogelijkheden bij onze klantenservice: 0182 – 689 896 of info@quadrantkindercentra.nl.

Wat neemt mijn kind mee naar de opvang?

Wij bieden zoveel mogelijk een all-in pakket – zowel op de dagopvang als op de buitenschoolse opvang – zodat je weinig aan je kind hoeft mee te geven. Wel zo makkelijk! Pampers, vers fruit, broodmaaltijden, drinken, tussendoortjes, (nagenoeg alle) georganiseerde activiteiten, sport en uitjes zijn in de prijs inbegrepen.

Voor baby’s hebben wij Nutrilon of Friso 1 of 2.

Heeft je kind een allergie of een aangepast dieet? Overleg dit dan met onze collega’s op de groep.

Kan ik mijn kind op ieder moment van de dag ophalen?

Antwoord

Vakantieopvang

Ik heb niet voldoende flexibel tegoed om een aanvraag te doen. Hoe los ik dit op?

Je kunt een gecombineerde betaling doen. Je kunt bij ‘Betaling’ bij dag aanvragen kiezen voor zowel uren uit uren flexibele opvang als op rekening.

Let op: je kunt geen ruiluren inzetten voor de aanvraag van flexibele opvang, ook niet als gecombineerde betaling.

Ik wil een vakantiecontract. Hoe regel ik dat?

Neem hiervoor contact op met onze klantenservice via info@quadrantkindercentra.nl of vul het formulier om een vakantiecontract af te sluiten in. Deze vind je hier.

Kan ik voor vakantieopvang ook kinderopvangtoeslag aanvragen?

Ja, net als de opvang in de reguliere schoolweken komt ook de vakantieopvang in aanmerking voor kinderopvangtoeslag.

Kan ik alleen opvang in de schoolvakanties afnemen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Alleen met een lopend bso-contract kan ook opvang in de vakanties geregeld worden.

Facturen

Ontvang ik een opgave van de jaarlijkse kosten en opvanguren?

In januari ontvang je een kostenoverzicht over het voorafgaande jaar. Dit overzicht kun je gebruiken voor je opgave aan de belastingdienst. In dit overzicht worden uren en kosten per maand vermeld. Omdat de uren per maand kunnen verschillen moet je voor een juiste opgave aan de belastingdienst het jaarlijkse aantal uren delen door het aantal maanden dat je opvang bij ons af nam.

Wanneer ontvang ik mijn factuur?

Wij werken met vooruit factureren. Dat betekent dat je rond de 10e van de maand per e-mail de factuur ontvangt voor de maand erna en dat, indien je gebruik maakt van automatische incasso, deze rond de 25e wordt geïncasseerd.

Maak je geen gebruik van automatische incasso, kijk dan op de factuur wat de uiterste betalingsdatum is.

Waarom krijg ik ook facturen in de zomervakantie?

In de zomervakantie ontvang je ook facturen van Quadrant. Zelfs als je kind niet naar de peuterspeelzaal, dagopvang op buitenschoolse opvang gaat. Dit komt doordat wij de totale jaarkosten van te voren uitrekenen en over alle resterende maanden verdelen. Zo betaal je elke maand dezelfde kosten (exclusief extra opvang of andere extra kosten).

Hoe is mijn factuur opgebouwd?

Je ontvangt maandelijks een factuur van ons. Het factuurbedrag is een twaalfde deel van de totale kosten per jaar.

De jaarlijkse kosten voor dagopvang zijn gebaseerd op een heel kalender jaar. De jaarlijkse kosten voor de buitenschoolse opvang en het peuterspeelzaalwerk zijn gebaseerd op de reguliere schoolweken. Hierin zijn ook de nationale feestdagen verrekend.

De kosten voor vakantieopvang zijn gebaseerd op het aantal weken van uw vakantieopvangcontract. Binnen dit contract worden de nationale feestdagen niet in rekening gebracht.

Ruilservice

Mijn aanvraag voor opvang is nog niet goedgekeurd, maar er zijn wel ruiluren afgeschreven

Dit klopt. Op het moment dat de aanvraag wordt ingediend en als betalingsmethode ‘Afwezig op – uren’ is gebruikt, dan wordt dit direct van de ruiluren afgeschreven. Wanneer de aanvraag toch wordt afgekeurd, worden de uren terug gezet.

Kan ik extra opvang aanvragen als ik niet genoeg ruiluren heb?

Ja, je kunt, als je dat hebt, ruiluren van meerdere dagen inzetten voor 1 dagdeel. Is je ruiltegoed helemaal op? Dan kan je extra opvang op rekening aanvragen. Het is dus ook mogelijk dat een deel van de dag op tegoed is en een deel op rekening.

Ik heb nog uren voor de ruilservice, maar ik kan het niet gebruiken voor een aanvraag voor extra opvang. Waarom niet?

Er kunnen verschillende redenen zijn:

  • De periode waarin extra opvang aangevraagd kan worden is 28 tot 4 dagen voor de aan te vragen dag. Als je eerder of later wilt aanvragen kan dit niet. Binnen 4 dagen voor de aan te vragen dag kan het alleen via de medewerker van de locatie. Eerder aanvragen dan 28 dagen is niet mogelijk.
  • Het kan zijn dat de aan te vragen dag na de verloopdatum van je ruiluren valt. Bijv. je ruiluren zijn geldig tot 1 april en je wilt op 20 maart een aanvraag doen voor extra opvang op 4 april. Dit kan niet. Je kunt de ruiluren dan alleen inzetten voor extra opvang die plaatsvindt voor 1 april. Na 1 april komen je ruiluren te vervallen als je deze niet hebt ingezet.
  • Het kan zijn dat je ruiluren zijn opgebouwd op een schooldag (bijv. als je een schoolwekencontract hebt) is, en je wilt die inzetten voor een aanvraag op een vakantiedag. Dit is niet mogelijk. Deze ruiluren zijn ook alleen maar weer inzetbaar op een schooldag.
  • Het kan zijn dat je ruiluren hebt voor bso en dat je dit voor vso wilt inzetten. Dit is niet mogelijk. Opbouw van ruiluren van de verschillende opvangsoorten zitten in aparte ‘potjes’. Dit betekent dat ruiluren die zijn opgebouwd in vso ook alleen maar weer ingezet kunnen worden voor extra opvang vso. En dit geldt zo voor elke opvangsoort.
Hoelang zijn mijn ruiluren geldig?

De ruiluren zijn vanaf moment van afwezig melden voor de betreffende dag tot 28 dagen na de afgemelde dag geldig. Je kunt maximaal 28 dagen van tevoren afwezig melden, behalve voor een dag in een door Rijksoverheid erkende vakantie, dan is het 120 dagen van tevoren.

Ik heb mijn overeenkomst opgezegd, kan ik de waarde van mijn overgebleven ruiluren in mindering op mijn factuur krijgen?

Nee, de ruiluren zijn niet op een factuur te verrekenen. De ruilservice is alleen inzetbaar voor aanvraag van extra opvang binnen de duur van de plaatsingsovereenkomst. Eventueel overgebleven ruiluren komen na beëindiging van de overeenkomst te vervallen.

Ik heb extra opvang op rekening aangevraagd i.p.v. met ruiluren. Kan ik dit aanpassen?

Nee, dit is helaas niet aan te passen. Als de aanvraag nog niet goedgekeurd is, kun je zelf de aanvraag annuleren en dan de aanvraag er opnieuw inzetten met de juiste betalingsmethode.

Ik kan geen ruiluren gebruiken voor aanvraag van extra opvang. Hoe kan dit?
  • Heb je een schoolwekencontract (bso of kdv) en je hebt ruiluren opgebouwd op schooldagen? Dan kun je deze niet inzetten voor extra opvang in een schoolvakantie. Als je een schoolwekencontract hebt, kun je opgebouwde ruiluren alleen inzetten op schooldagen (dus niet tijdens door Rijksoverheid vastgestelde schoolvakanties). Als je een 52-wekencontract (bso of kdv) hebt, dan kun je ruiluren zowel tijdens schooldagen als vakantiedagen inzetten.
  • Je ruiluren zijn verlopen. De uren in de ruilservice zijn vanaf het moment van afmelden (max 28 dagen van tevoren) tot 28 dagen na de afgemelde dag geldig. Daarna vervallen deze automatisch.
Hoe en hoeveel ruiluren kan ik opbouwen?
  • Je bouwt ruiluren op als je je kind voor een bepaalde tijd afmeldt
    Dagopvang voor 8.00 uur
    Peutergroep voor 8.30 uur
    VSO voor 8.00 uur
    BSO voor start van de opvang
  • Ouders met Qflexibel krijgen GEEN ruiluren
Waarom heb ik geen ruiluren ontvangen?
  • Het kind is te laat afgemeld, je bouwt alleen ruiluren op als de afwezigheid voor een bepaalde tijd is gemeld
    Dagopvang voor 8.00 uur
    Peutergroep voor 8.30 uur
    VSO voor 8.00 uur
    BSO voor start van de opvang
  • Het kind is gedurende de dag naar huis gegaan of opgehaald (hiervoor krijg je geen ruiluren)
  • Ouders met Qflexibel krijgen GEEN ruiluren

Qflexibel

Ik heb niet voldoende flexibel tegoed om een aanvraag te doen. Hoe los ik dit op?

Je kunt een gecombineerde betaling doen. Je kunt bij ‘Betaling’ bij dag aanvragen kiezen voor zowel uren uit uren flexibele opvang als op rekening.

Let op: je kunt geen ruiluren inzetten voor de aanvraag van flexibele opvang, ook niet als gecombineerde betaling.

Ik wil mijn opvang opzeggen. Ben ik nu mijn tegoed kwijt?

Als je opzegt, wordt de maandelijkse betaling voor je tegoed per beëindigingsdatum (per hele kalendermaand) stop gezet. Er wordt bekeken hoeveel uren je hebt ingekocht tijdens de overeenkomst. Indien dit niet overeenkomt met het aantal uren tegoed dat je hebt ingekocht (meer of minder dan het tegoed), dan ontvang je voor deze uren nog een factuur.

Er wordt jaarlijks een minimale afname voor Qflexibel-uren gehanteerd. Deze wordt teruggerekend naar 12 gelijke maandelijkse uren/bedragen en vervolgens gefactureerd over het aantal maanden waarover het contract loopt.

Ik krijg geen ruiluren bij het afmelden van Qflexibel. Klopt dit?

Ja, dat klopt. Bij op tijd afmelden worden de uren weer bij het Qflexibel tegoed gevoegd.

Kan ik een aangevraagd Q-blok annuleren?

Ja, dat kan. Ga in het ouderportaal naar Aanvragenoverzicht (via Agenda), open de aanvraag en klik op Aanvraag annuleren.
Je kunt een ingepland Q-blok tot 10 dagen van te voren annuleren.

Ik heb eind van het jaar nog Qflexibel tegoed over. Krijg ik dit terug betaald?

De uren die je ingekocht en niet verbruikt hebt, vervallen automatisch per 1 januari van het nieuwe jaar. De niet-verbruikte uren worden niet terugbetaald aan ouder.

Ik heb Qflexibel, waarom is het factuurbedrag zo laag?

Wij hebben het bedrag voor Qflexibel op het minimum aantal uren gezet. Dat bedrag wordt vooruit gefactureerd. Wanneer je meer uren nodig hebt, dan worden deze uren achteraf (de maand erna) gefactureerd.

Mijn Qflexibel tegoed is op. Kan ik nieuwe bestellen?

Ja, dat kan op twee manieren:

1. Tot uiterlijk 1 juli kun je je tegoed laten ophogen. Neem hiervoor contact op met de klantenservice. Let wel op: alle tegoeden die je inkoopt en niet verbruikt, worden niet vergoed.
2. Bij het aanvragen van een Q-blok maak je gebruik van de betaalmethode ‘in rekening brengen op factuur’. Deze worden dan maandelijks achteraf gefactureerd (bovenop het maandelijks bedrag dat je voor je tegoed betaalt). De extra uren worden de maand erna in rekening gebracht. Je ontvangt hiervoor een aparte factuur.