Clusterindeling per mei 2025

Een nieuwe indeling van clusters en aansturing

Er is heel wat geschoven de afgelopen tijd in de clusters, maar nu is er dan toch echt een nieuwe indeling gemaakt met daarbij een clustermanager (i.o), een clustercoördinator en een pedagogisch coach. Maar wie hoort nu bij welk cluster en voor wat kun je bij wie terecht?

Clustermanager
De clustermanager zorgt voor het realiseren en aansturen van de uitvoering van de werkplannen en geeft dagelijks leiding aan de betreffende locaties binnen een afgebakend cluster.
De clustermanager levert een bijdrage aan de ontwikkeling van het beleid van de organisatie door het aanleveren van input vanuit de locaties aan het MT.
De clustermanager vertaalt vastgesteld beleid in een concreet jaarplan voor het cluster.
De clustermanager geeft leiding aan de clustercoördinator en aan pedagogisch medewerkers van meerdere locaties.
De clustermanager wordt ondersteund door een clustercoördinator.

Clustercoördinator (voorheen Senior pedagogisch medewerker)
De clustercoördinator zorgt ervoor dat de dagelijkse gang van zaken binnen het cluster soepel en optimaal verloopt.
De clustercoördinator fungeert als aanspreekpunt voor collega’s maar ook voor ouders.
De clustercoördinator is een belangrijke schakel tussen de werkvloer en de clustermanager.
De clustercoördinator is naast de coördinerende uren (8 uur) ook flexibel op verschillende groepen binnen het cluster inzetbaar.

Pedagogisch coach
De pedagogisch coach speelt een belangrijke rol in het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van onze kinderopvang.
De pedagogisch coach wordt, anders dan de clustercoördinator, aangestuurd door de manager Kwaliteit & Pedagogiek.
De pedagogisch coach begeleidt en coacht pedagogisch medewerkers in hun dagelijkse werkzaamheden.
De pedagogisch coach zorgt ervoor dat medewerkers kunnen groeien in hun rol.
De pedagogisch coach is de kartrekker bij veranderprocessen en deskundigheidsbevordering.
De pedagogisch coach vertaalt de ontwikkelingen binnen de sector naar de praktijk.